Lachen: het perfecte antidotum tegen stress en burn-out

Bijgewerkt: 10 feb 2019



We worden allemaal als “vrije” kinderen geboren: blij, vrij en zorgeloos. We spelen en lachen en denken nog niet teveel na over wat komen gaat. Naarmate we ouder worden vullen onze hoofden zich echter met bezorgdheden, overpeinzingen en dingen die we niet mogen vergeten. De "gedachten"emmer raakt vol en onze gelaatsuitdrukkingen worden serieuzer en somberder. We lijken het “lachen” als het ware te verleren. En nochtans is het net dat wat we soms zo broodnodig hebben.

Het moet gezegd: we leven in een wereld waar de nadruk wordt gelegd op slecht nieuws. We zien het op tv, horen het op de radio en lezen het in de krant: er is heel wat miserie hier op aarde. Ook in onze rechtstreekse omgeving, waaronder onze dagelijkse werkplek, wordt de druk alsmaar opgedreven. Mensen die met pensioen gaan worden niet vervangen. Minder mensen moeten dus steeds meer en beter werk afleveren. Mensen die nog een redelijk normale energiebalans hebben krijgen al veel negativiteit te verwerken. Als je moe of gestresseerd bent wordt dit alleen maar erger.

Mensen die gebukt gaan onder stress of op het randje van een burn-out zitten, ontwikkelen een soort tunnelvisie. Ze zien op een bepaald moment alleen nog maar de negatieve dingen: de dingen die niet lopen zoals ze willen of die ze door vermoeidheid niet meer kunnen bolwerken. Deze mensen vragen mij in mijn praktijk vaak om tips zodat ze zich wat beter voelen. De eerste tip die ik altijd steevast geef is: “lachen.” Ja, inderdaad, het is zo simpel als dat.

Het effect van lachen op lichaam en geest

Wanneer we lachen voltrekt zich namelijk een gans chemisch proces in ons lichaam. Tijdens het lachen wordt de hypothalamus gestimuleerd. Deze produceert hormonen en stoffen die gunstig zijn voor de gezondheid en het welzijn van lichaam en geest: endorfines, serotonine, dopamine, Nk-killer cells, Immonoglubine A, anti-stoffen enz. Endorfines werken o.a. pijnonderdrukkend. In het TV-programma “Ook getest op mensen” wees een wetenschappelijk onderzoek uit dat lachen, o.a. onder invloed van deze endorfines, de diameter van de bloedvaten vergroot, wat de bloeddoorstroming verhoogt en de bloeddruk doet dalen. Lachen bevordert dus ook onze bloedsomloop en versterkt ons immuunsysteem. Serotonine wordt vaak het gelukshormoon genoemd. Het heeft bovendien een kalmerende werking en helpt je te ontspannen. Dopamine is, net als serotonine, een neurotransmitter. Dopamine heeft echter een opwekkend effect. Het wekt gevoelens van plezier en energie op. M.a.w. lachen brengt in ons lichaam een combinatie van ontspanning en aangename opwinding teweeg. Door regelmatig eens goed te lachen krijgen we een meer positieve kijk op het leven en voelen we ons veel beter in ons vel. Kortom, lachen is het goedkoopste, gezondste en meest natuurlijke anti-stressmiddel dat er bestaat.

Hoe kunnen we ons stressniveau verlagen?

Voor heel wat mensen lijkt het geen evidentie om simpelweg wat vaker te lachen. Nochtans kan je best beginnen bij jezelf. Door zelf al eens wat meer humor te gebruiken naar anderen toe - of eens aan zelfspot te doen - kan je je al heel wat blijer en minder gestresseerd voelen. Staat het huilen je op dit moment echter nader dan het lachen, dan is het misschien makkelijker om de humor in je omgeving op te zoeken. Dit kan je doen door je te omringen met mensen die het leven door een roze bril zien en niet verlegen zitten om een goede grap. M.a.w. breng zoveel mogelijk tijd door met mensen die van nature reeds een goed gevoel voor humor in zich hebben, veel lachen en vrolijk zijn. Je zal merken dat dit zeer snel aanstekelijk zal werken. Dit betekent soms ook dat we beter afstand nemen van mensen die zaken vaak negatief bekijken en die de hele dag klagen. Zeker als je zelf al in een dipje zit zal je je makkelijk negatief laten beïnvloeden door klagers en dat is nu net niet wat je nodig hebt. Ook op regelmatige basis naar een grappige film kijken of een goede comedy show bijwonen kan wonderen doen. Ik probeer zelf om meerdere keren per jaar naar zo’n comedy show te gaan. Ik lach me dan een hele avond te pletter en nadien heb ik steevast het gevoel dat mijn batterijen opgeladen zijn en dat ik er weer even tegen kan. Humor maakt me effectief weerbaarder tegen tegenslagen en helpt me om te relativeren. Ja, er gebeuren soms erge dingen in ons leven, maar aan veel dingen kan je niets veranderen. Je kan sommige zaken dus maar beter zo luchtig mogelijk opnemen en er eens goed mee lachen, als het even kan. En dat is wat komieken eigenlijk de hele tijd doen: lachen met hun eigen miserie. Daarnaast helpen ze om het leven langs de positieve kant te bekijken. Humor helpt je spontaan om je focus verleggen naar alle goede, mooie en fijne dingen die het leven te bieden heeft. Met als gevolg meer geluk, minder stress en een sterkere weerbaarheid t.o.v. tegenslag, ziekte en burn-out.

Dus, je weet wat je te doen staat: SMILE !! 😊

Heb je graag wat professionele hulp hierbij, neem dan vrijblijvend contactmet ons op. We hebben speciale coaching-trajecten, waaronder het “Anti Stress & Burn-out Traject” en het “Leven Door Een Roze Bril Traject”, waarbinnen specifiek aandacht wordt besteed aan het integreren van meer humor in je leven.

#lachenhumorpositiefdenkenbehandelingstresspr #humor #positiefdenken #stresspreventie #preventieburnout #gezondheid #behandelingvanstress #behandelingvanburnout

35 keer bekeken

 

+32 496 500 533   
 

© 2019 Positive Vibes


 

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube