Vermoeidheid op het werk: doorbreek de vicieuze cirkel


Vermoeidheid op het werk: hoe het begint

“Ik ben gewoon een beetje moe…” Hiermee sussen we onszelf soms weken of maanden terwijl onze batterijen stilaan maar zeker leeglopen en we op een burn-out of bore-out afstevenen.

Het is meestal niet zo dat we de fysieke vermoeidheidssignalen niet opmerken bij onszelf. We minimaliseren ze gewoon vaak veel te lang. En we hopen dat het met 1 of 2 weekjes vakantie of een rustig weekend wel zal beteren.

De vicieuze cirkel van vermoeidheid

Mentale uitputting


Datgene waarvan we onszelf vaak echter niet of onvoldoende bewust zijn, is dat fysieke vermoeidheid ook steeds gepaard gaat met mentale uitputting. Kenmerken zijn o.a. twijfelen aan jezelf en je capaciteiten, alles wikken en wegen en toch besluiteloos blijven, snel emotioneel worden, prikkelbaarheid, vergeetachtigheid, moeilijk lang geconcentreerd kunnen werken…

We reageren vaak op mentale vermoeidheid door ons nog meer in te spannen. Dit is een poging om terug grip te krijgen op ons werk, om die deadlines toch maar kost wat kost te halen. Maar wat is het gevolg hiervan? Juist ja, nog meer fysieke en mentale uitputting.


Slaapproblemen


Niet zelden gaat dit ook gepaard met slaapproblemen. Door onze algemene vermoeidheid wordt ons gevoel van gejaagdheid namelijk verder opgedreven, waardoor ons stressgevoel alleen maar toeneemt.

Als je iets afweet van de stressrespons in ons lichaam, dan weet je dat stress, onder invloed van het hormoon adrenaline, je hart sneller doet kloppen. Het rechtstreeks gevolg hiervan is dat je minder goed en/of minder lang slaapt, met een nog grotere fysieke en mentale vermoeidheid als gevolg.


De negatieve gevolgen van vermoeidheid op het werk


Op dat moment begin je vaak fouten te maken in je werk, waardoor je nog meer werkdruk ervaart. Je begint ook gedemotiveerd te geraken en je vraagt je af of je job nog wel voldoende bij jou past. Het is op zo’n moment heel gevaarlijk om impulsieve beslissingen te nemen op carrièrevlak. Niet zelden dienen sommige personen plots hun ontslag in of vluchten ze in een job die minder inspanningen van hen vraagt, maar die ze na korte tijd beu zijn omdat het niet de juiste job is voor hen.


Hoe doorbreken we de vicieuze cirkel van vermoeidheid?


Ik wou dat ik enkele eenvoudige tips kon geven om de vicieuze cirkel te doorbreken, maar helaas zijn die er niet. Van zodra je in een fase van algehele uitputting bent terechtgekomen is er maar één remedie: RUST. Het is voor veel mensen niet makkelijk om aan zichzelf toe te geven dat ze moeten rusten. Dat ze een pauzemoment moeten inlassen dat wellicht iets langer duurt dan twee weekjes vakantie.

Veel personen zitten met schuldgevoelens t.o.v. hun collega’s en/of leidinggevende. Hoezeer ik dit begrijp, wil ik je toch op het hart drukken dat je op zo’n moment aan jezelf moet denken. Als je wil vermijden dat je in een zware burn-out of bore-out terechtkomt, dan moet je meteen rust nemen.


Ons advies voor rust en ontspanning


Het begrip “rust” omvat voor elke persoon een ietwat andere betekenis. Ik geef graag het voorbeeld van yoga. Sommige mensen worden hier zeer rustig van, terwijl anderen er juist nerveus van worden. Onderzoek dus in de eerste plaats voor jezelf wat JOU tot rust brengt.

1) Wissel rust en beweging af

Probeer momenten van “slaap” of “platte rust” af te wisselen met dingen die je fijn én ontspannend vindt. Dit mogen gerust actieve zaken zijn, zolang je jezelf niet forceert: wandelen in de natuur, een tochtje door de winkelstraten, een terrasje doen met een vriend/in of gewoon wat in de tuin werken.

Elke dag zou toch een minimum aan beweging moeten omvatten. Bewegen “geeft” namelijk energie.

2) Pik vroegere hobby’s terug op

Denk ook eens aan hobby’s waar je misschien al eventjes geen tijd meer voor maakte wegens “te druk” en “te moe”. Vermijd dat je teveel bezig bezig bent met karweitjes die jou vooral energie kosten maar er niets voor in de plaats geven.  Huishoudelijke taken en aanverwanten geven soms een vals gevoel van rust en voldoening. Let hier dus mee op!

3) Communiceer over je vermoeidheid

Maak duidelijk aan je partner, kinderen of andere huisgenoten dat je thuis bent om een reden en dat je je vermoeid voelt, ook al kunnen ze dit niet altijd aan jou zien.

4) Gun jezelf voldoende tijd

Je zal soms al eens goede momenten ervaren, waardoor je de makkelijk de indruk krijgt dat je terug klaar bent om aan de slag te gaan. De volgende dag kan het soms echter heel anders aanvoelen en ben je als het ware aan je bed of zetel gekluisterd. Een herstelproces vanuit fysieke en mentale vermoeidheid verloopt vaak, net als bij een echte burn-out of bore-out, met ups en downs.

5) Trek erop uit

Mensen “herleven” vaak als ze even helemaal weg zijn van hun dagdagelijkse routine. En soms vereist dit dat je effectief even weg moet van thuis. Enkele dagen zijn soms al voldoende om je hoofd eens volledig leeg te maken, ver weg van alle dagelijkse beslommeringen. “Ver weg” dien je niet noodzakelijk te letterlijk te nemen. Eens even uitwaaien aan zee kan ook al wonderen doen. Ik weet dat dit niet voor iedereen even haalbaar lijkt. En toch denk ik dan: waar een wil is, is een weg… 😊

Wens je graag persoonlijke begeleiding bij jouw herstelproces? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen, zodat we samen de mogelijkheden kunnen bekijken.

Heb je interesse voor loopbaanbegeleiding? Neem dan persoonlijk contact op met één van onze loopbaancoaches voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

+32 496 500 533   
 

© 2019 Positive Vibes


 

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn App Icon
  • Twitter App Icon