Focus op wat je klant nodig heeft en niet op wat jij "denkt" dat hij/zij nodig heeft. Focussen op wat je klant nodig heeft... het lijkt een zeer evidente regel binnen alle vormen van verkoop, maar al te vaak merk ik dat verkopers hier nog te weinig aandacht aan besteden. Deze fout heeft zo zijn oorzaken: Als we voor een bedrijf aan de slag gaan als verkoper worden we reeds van bij het begin gedrild in onze kennis van het product of de dienst die we gaan verkopen en hoeveel fantastische eigenschappen deze wel niet heeft voor onze potentiële klanten. Met een valies vol argumenten komen we toe bij onze klanten, popelend om onze volledige collectie aan voordelen tentoon te spreiden. DON'T Door in het wilde weg een opsomming te geven van alle troeven die ons product "volgens ons" voor de klant heeft verliezen we vaak reeds vroegtijdig diens interesse. DO Focus je uitsluitend op de noden van je klant. Vraag hem wat zijn/haar problemen zijn, waar hij/zij 's nachts van wakker ligt, waarmee hij/zij écht geholpen zou zijn. En plaats hiertegenover enkel de voordelen van je dienst of product die concreet bijdragen aan een oplossing voor deze specifieke problemen. Je zal al snel merken dat je veel makkelijker én sneller orders binnenhaalt op deze manier.
Succes !
Comments